A také nastane doba, kdy podle našich informací premiér Petr Fiala začne být výrazně vidět i mimo oblast zahraniční politiky. Okolnosti tomu nahrávají. Být tváří zuřící inflace není politicky příliš výhodné, kauzy týkající se vládních stran i „staré“ ODS pomalu odeznívají. Nastává dobrý čas do toho „šlápnout“.
Co se bude dít? Vláda jako celek protlačí škrtací balíček, který je nejdůležitější právě pro ODS. Byť se to může zdát nepravděpodobné, řešení stále se prohlubujícího zadlužování státu je pro voliče ODS pořád tématem číslo jedna.
Konzervativní lidé stále považují za klíčové, aby vláda uchovala hodnotu v podobě funkčního demokratického státu i pro budoucnost. Toho si je ODS vědoma a proto potřebuje, aby vůle škrtat byla vidět co nejvíce. Byť na tom opozice bude honit body. Nevadí ani, když to bude snaha na první pohled naivní. Fialův proslov na zemi živitelce o tom, že je na čase, aby potravináři pomohli zemi a zlevnili potraviny, byl z toho ranku. Ale rozhodně nebyl náhodný a měl jasné publikum, byť kritiků nebylo málo.
Úspory tedy budou tématem tohoto podzimu, ačkoli strukturálně toho současné škrty příliš mnoho neřeší. Zároveň začne razantně zpomalovat inflace. Ceny zůstanou stále vysoké, ale přestanou tak rychle růst, takže vlastně bude líp (paradox inflace).
Nastane ideální čas pro komunikační ofenzivu, která již nepůjde směrem k minulosti (kdo co udělal špatně a jak se musí šetřit), ale naopak přijde řada prohlášení a aktivit směrem dopředu. Do čeho všeho je třeba investovat, abychom se pohnuli, ve kterých oblastech dojde ke změnám, aby Česko jen nestagnovalo a rostlo. I tato komunikace má svou cílovou skupinu, potenciálně širší než ta o úsporách.
Trošku silnější pnutí v určitých kruzích nejsilnější vládní strany však vyvolal záměr, aby se tváří této pozitivní změny stal sám premiér Fiala, a nikoli ODS jako instituce. Jak tato „diskuse“ dopadla, uvidíme na podzim a v zimě. Něco nám ale říká, že silnější pes je v tomto případě premiér.
Zmatky kolem MAFRA a kdo stane v čele?
V mnoha médiích jsme si mohli přečíst, komu všemu bude patřit vydavatelství MAFRA po jeho prodeji. Pořád platí to, co říkáme celou dobu. Vydavatelství koupil Karel Pražák a jemu také patří a je pouze spekulací, zda bude přeprodáno, či nikoliv. Nevylučujeme, že v budoucnosti k prodeji dojde, stále se opakující jména českých miliardářů mohou být opodstaněná.
Zvlášť v případě Karla Pražáka je zjevné, že na případný prodej může mít velký vliv cena. Ta je koneckonců jen průnikem nabídky a poptávky. Na druhé straně od zdrojů okolo Pražáka víme, že (jak je obvyklé u oligarchů, kteří v médiích nikdy nepodnikali a náhle se k nim dostanou), se mu role majitele atomového kufříku začíná líbit.
Komu bude MAFRA nakonec patřit a kdy se přesune do nových rukou, však nechme stranou (finanční ztráty současných vydavatelů jsou často tak velké, že i bohatí lidé své hlídací psy demokracie raději pošlou o dům dál).
Zajímavé jsou i okolnosti prodeje. Jak už jsme psali, cena údajně dosahuje 12 miliard korun za kombo Synthesie a vydavatelství MAFRA. Ačkoliv mnozí očekávali, že Babiš se zbavuje médií kvůli novému zákonu, skutečnost je mnohem složitější. Šéfovi hnutí ANO se prý zalíbila jedna chemička s velkým potenciálem ve Francii, jejíž nákupní hodnota se pohybuje v přepočtu kolem 16 miliard korun. Prodejem si tak zajistil téměř kompletní financování.
A kdo stane v čele vydavatelství? První jména toho, kdo by měl nahradit Štěpána Košíka, už kolují. Nejčastěji je zmiňována bývalá šéfka Czech News Center Libuše Šmuclerová.