V Česku je v těchto dnech hodně rušno kolem podnikatele Jaromíra Soukupa. Dluhy jeho osobní i jeho firem dosáhly kritické hranice a vše nasvědčuje tomu, že situace kolem mediální agentury Médea a TV Barrandov nabere rychlý spád. Muziku mocně tvrdí skupina Servis-24 podnikatele Jana Čermáka. Soukupovi v první polovině letošního roku pomohla z nejhoršího, její další akreditiv je však podmíněn spoluprací, které se jí podle všeho příliš nedostává.
Situaci ostře sledují také další aktéři, České radiokomunikace šířící nedobrovolně zadarmo signál TV Barrandov skupinu stále drží. Ale mohou do toho hodit granát kdykoli se jim zlíbí. Banky se stamilionovými pohledávkami jsou jištěné většinou pozemky a nemovitostmi, které Soukupovy firmy vlastní, v zástavě jsou i ateliéry na Barrandově.
Možnosti, jak může mediální skupina dopadnout, je jistě víc. Jisté je, že dojde k přeskupení pozic na trhu, protože k čemu určitě nedojde, je zachování statutu quo. Někdejší největší mediální agentura v zemi
a televize, která při všem despektu může při dalších parlamentních volbách sehrát svoji roli, poznají nové manažery i vlastníky. Otázka je, zda ještě v létě, nebo až na podzim, řečeno s mírnou nadsázkou.
Co se může stát?
1. Banky se rozhodnou, byť se ztrátou, vyskladnit dluhy Soukupových firem. Zájemci jsou a nabízejí. Pokud uspějí, nechají Soukupovi možnost zachovat si tvář, stáhnou si lukrativní budovy a pozemky
a mediální aktivity vyčistí a podrží. On bude dál vysílat svých deset pořadů a proběhne kultivované převzetí.
2. Bod 1 s tím, že mediální aktivity vyčistí a prodají.
3. Bod 1 s tím, že svérázný Soukup je nepřesvědčí o ochotě spolupracovat a rozchod bude hlasitý a bouřlivý. Pak mediální aktivity vyčistí a prodají.
4. Soukup najde financování opět ze svého „okruhu“. Jako jediný argument pro toto řešení se nabízí parlamentní volby 2025.
5. Některým dalším věřitelům už povolí nervy či dojde trpělivost. Konkurz - a tím pádem prověřování smluv pět let zpět - by Jaromíra Soukupa bolel, troufneme si tvrdit.
Každopádně, při přeskupování a konsolidaci českého mediální trhu, je to další dílek do skládanky, který se blíží nalezení svého místa.
V UK se dějí věci.
Velké věci se dějí ve Velké Británii. Tamní poctivá, důkladná, otevřená
a místy velmi hlasitá diskuse o budoucnosti financování BBC dospívá do finále. A to je dění velmi důležité, protože řešení, které britové ohledně financování a fugování jejich veřejnoprávních médiích najdou, bude velmi pravděpodobně klíčovým argumentem v podobných diskusích napříč demokratickou planetou. Tedy minimálně v místech, kde si ještě veřejnoprávní média nechali.
BBC je přes všechny restrukturalizační snahy ve velké krizi. Na podzim letošního roku musí britská vláda rozhodnout, jak bude BBC v budoucnu vypadat, kdo a jak ji bude financovat. Na výběr je škála od privatizace až po zvýšení poplatku a zachování současného stavu. Oba extrémy však pravděpodobně nebudou tím řešením, ke kterému se většina Britů (a britské vlády) kloní.
Minulý týden BBC zveřejnila výroční zprávu za minulý rok, ze které vyplývá, že jí meziročně ubyl další půlmilion lidí, kteří platili poplatek za její službu. Že je situce neudržitelná, signalizují i lidé z britské vlády. Zdroj The Times, který citují například i v tomto textu The Guardian praví, že "systém poplatků za službu veřejnoprávních médií se zdá být neudržitelný". Velmi důležité pro diskusi, která nás čeká v Česku, řekli bychom.
Naše osobní názory na existenci a fungování veřejnoprávních médií ve 20. letech 21. století necháme stranou. Na podzim přineseme v Datarunu studii opřenou o data - jak tento oříšek řeší vyspělé demokratické země, Velkou Británii počínaje.
Za velkou louží se pořád propouští.
Pojďme se podívat také do Spojených států, kde to na mediální scéně vře stále více. The New York Times plánují zavřít svoji sportovní sekci
a využívat zpravodajství listu The Athletic, který od roku 2022 vlastní. Odbory newyorského listu se okamžitě vydaly do bitvy, kterou však nemohou vyhrát. Není bez zajímavosti, že The Athletic, který bude sport dodávat, žádné odbory nemá.
Telegraficky další významné americké mediální domy, které pokračují v propouštění novinářů: Hearst, který vlastní média jako Cosmopolitan, Esquire či Elle, oznámil propouštění 41 žurnalistů, ESPN, National Geographic či The Hollywood Reporter tento měsíc rovněž anoncovaly další vyklízení již tak dost prázdných kanceláří. The Los Angles Times - notně vyprázdněné řadou podobných propouštěcích vln - znovu hledají investora a očekávají svůj prodej.