MP & VP 

Newsletter

Praha 17. července 2023

Mohli jsme psát, že v Chorvatsku je draho (není mimochodem), že sem nejezdí turisté (jezdí), že se v Česku nedá platit kartou (statistiky jasně ukazují, že elektronická platba je čím dál rozšířenější) a hromadu dalších zbytečností. Zůstali jsme nicméně u tradičního pojetí newsletteru. Užívejte léto!

Nečekaný vývoj v ČT

 

Pokud považujete drama kolem volby generálního ředitele České televize za skončené, není to tak. Jeden z neúspěšných kandidátů — Ondřej Vrbík — žaluje průběh volby. Podle jeho názoru se do finále dostali kandidáti, kteří nesplnili podmínky. Konkrétně rozsah projektu, v němž uchazeči o vlivný post představují svoje úvahy o fungování televize.

V podmínkách kandidatury bylo uvedeno, že přihlášený projekt má mít rozsah pět až deset stran. Všichni jej ovšem měli obsáhlejší, s výjimkou Jana Šterna, a právě Ondřeje Vrbíka. Někteří právníci, které jsme oslovili, se shodují, že Vrbíkova žaloba není úplně bez šance a údajně ji podporuje i bývalý generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Uvidíme, jak to nakonec dopadne. Pokud byste si chtěli zkrátit čekání na rozsudek, pusťte si dvouhodinový rozhovor s novým generálním ředitelem ČT Janem Součkem v Insideru. Je to až nečekaně otevřená a upřímná výpověď. Na přelomu srpna a září se chystá představit své nejbližší spolupracovníky a poradní tým, chce vyměnit třetinu managementu, chce, aby redaktoři na sociálních sítích vůbec nezveřejňovali své názory a podobně.

 

Nerudová se rozhodla 

 

Danuše Nerudová podle našich informací skutečně stane v čele kandidátky STAN ve volbách do Evropského parlamentu. Přetahovaná mezi TOP 09 a STAN tím končí. Šéf STAN Vít Rakušan Nerudovou údajně přesvědčil poměrně neodolatelnou nabídkou na místo eurokomisařky. Podle povolebních dohod má jméno na eurokomisaře navrhnout právě STAN. Dlouho se počítalo s tím, že jím bude současný ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, což nejspíš nebude, byť by podle některých expertů měl větší šanci na zajímavé portfolio. Na tom nicméně příliš nesejde, protože komisaři nezastupují národní zájmy států.

Otazník byl nad postojem Jana Farského, který měl vést kandidátku původně. Místo dvojky na kandidátce pro něj ovšem není až tak nevýhodné, pokud Nerudová zamíří do Evropské komise. Nebude tak moci zasednout v Evropském parlamentu a místo se uvolní dvojce na kandidátce. Nerudová navíc zvyšuje přitažlivost kandidátky, Farského šance tak budou pravděpodobně větší, než kdyby byl jednička.

Výše nastíněný vývoj mohou překazit v zásadě jen dvě věci. Jednou z nich jsou koaliční partneři. S některými jsme mluvili a ti hodlají rozporovat právo STAN na eurokomisaře. Druhou věcí může být odpor Síkely, pokud by se mu podařilo ve STAN vytvořit větší skupinu podporující jeho nominaci. 

 

Nekonečný Libeňský most

 

A tohle je, vážení čtenáři, pořádný průšvih. Na pražském magistrátu už se poměrně čile diskutuje o tom, že Libeňský most se nedá opravit. S tímto tvrzením původně přišel spolek Výtoň 21 a zdá se, že na jeho tvrzení něco bude. V pilířích mostu, které jsou železobetonové, je údajně jen 20 procent železných výztuh, které tam původně být měly. Je to prostě klasicky ošizená stavba, která se ovšem nedá bezpečně rekonstruovat.

Bývalá primátorka Adriana Krnáčová a její náměstek Petr Dolínek dávno navrhovali, aby se most strhnul a postavil nový. Zástupci Prahy sobě si prosadili, že se má most rekonstruovat. Zatímco Dolínek měl řešení za 350 milionů, Praha sobě na 500 milionů, které nakonec zvýšila na více než dvě miliardy. A zjevně to nikam nevedlo.

 

Zpropadený stavebák

 

Pokud si chcete koupit elektromobil a chcete nabíjet doma s tím, že si nainstalujete vlastní nabíječku, tak to ještě zvažte. Jak to bývá, Česko nejde progresivní, ale v tomto případě výrazně degresivní cestou. Stále chybí novela stavebního zákona, která by řešila dobíjení elektromobilů v bytových domech.

Hasiči, kteří rozhodně nepatří mezi přátele elektromobility, tak začali jednotlivé domy obcházet a zakazovat dobíjecí stanice. Zprávy o podobném jednání se množí nejen na sociálních sítích.

Jelikož jsme oba majitelé elektromobilů (Vláďa bývalý, Michal současný) můžeme vám s klidným srdcem doporučit, abyste s jejich nákupem vyčkali, nebo si koupili konvenční auto. Situace s infrastrukturou v Česku se nelepší, ale horší. A to výrazně.

 

Toto je váš nový textový blok a v něm první odstavec.

Odebírejte naše další newslettery

Nechcete už odebírat naše e-maily? Odhlaste se zde.