MP & VP 

Newsletter

Praha 28. června 2023

V Datarunu se do práce plně zapojil ekonom Petr Bartoň, který vás už brzy „zahrne“ novým denním newsletterem SníDaně a stejnojmenným denním podcastem. Je to jeden z nejbystřejších současných českých ekonomů, a tak se máte rozhodně na co těšit. Odebírat můžete na adrese sni-dane.cz. Jinak nám pořád pište na email michal.pur@datarun.cz a vladimir.piskacek@datarun.cz.

 

Delegace, která může přinést problémy Andreji Babišovi

 

Podle newsletteru webu Politico je v Praze skupina členů evropské strany ALDE, jejímž členem je hnutí ANO Andreje Babiše. ALDE má v Evropské parlamentu liberální frakci Renew a její hlavní silou je hnutí francouzského prezidenta Emanuela Macrona. 

Místopředseda ALDE Dániel Berg Politicu řekl: „Mise uskuteční rozhovory s českými novináři, zástupci občanské společnosti a politiky, aby vytvořila přehled pro členské strany (ALDE) ohledně relevantních záležitostí.“

 

Babiš je v ALDE pod tlakem, protože se zúčastnil konference amerických konzervativců v Budapešti. Strana už dokonce přijala rezoluci, která jeho jednání odsuzuje. Neprospěla mu ani skutečnost, že spolupráci s ANO ukončila europoslankyně Dita Charanzová, která se v Evropě těší velkému respektu. V září se dokonce bude rozhodovat, zda evropští liberálové ANO ze svých řad vyloučí. Pro šéfa hnutí by to znamenalo, že v Evropě už nebude patřit do „slušné společnosti“. 

 

Pokud jde o rozhovory, které v Praze uskuteční delegace, očekáváme jen jedno. Že spoluobčané pořádně namydlí Babišovi schody. Jak je českým zvykem. 

 

Vzpoura vydavatelů

 

Takové hrozbě svoboda slova na kontinentě ještě nečelila. Evropská komise už delší dobu chystá takzvaný Media Freedom Act, který má sjednotit regulaci médií napříč EU. Média mají nově podléhat „evropské radě pro mediální služby“. Přiznáme se, že při této představě nám běhá mráz po zádech, stejně jako podstatné části evropských vydavatelů.

 

Celkem 400 vydavatelů a asociací sepsalo otevřený dopis, v němž snahu Evropské komise tvrdě odsuzuje. Vadí jim především skutečnost, že média mají funkční samoregulaci a tiskové zákony v každém členském státu. Znepokojení rovněž vyvolává, že legislativa nijak nechrání média před mocí velkých technologických platforem, zejména pokud jde o moderaci obsahu. Na stejný problém upozorňují třeba i Reportéři bez hranic.

 

Komisní návrh nyní bude projednávat takzvaný trialog, tedy vyjednavači Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU.

 

Víc woke, větší ztráty

 

Stále více firem zjišťuje, že podbízet se ukřičené menšině nemusí být na retailovém trhu nejlepší volba. Zatímco bychom mohli z novinových zpráv  i kroků firem vyrábějících například dámské plavky pro muže (Adidas) usuzovat, že „probuzených” progresivně moderně myslících lidí je mezi námi většina, tvrdá data z trhu ukazují realitu.

 

Ztráta hodnoty akcií na burze tří velkých firem poté, co surfují na současné obří woke vlně, dosahuje téměř 30 miliard dolarů. A to za pouhé dva měsíce, ve kterých se pustily do svých „Pride” kampaní. Jde o pivovar Anheuser-Bush se svým pivem propagovaným transsexuálem Dylanem Mulvaneym, řetězce Kohl’s a Target se svými Pride kolekcemi. 

 

Dalším do party se stalo filmové studio Disney. To tratí oproti předpokladu 700 milionů dolarů (na tržbách, ne valuaci). Důvod? Neprodávají se vstupenky na nejnovější remaky starých osvědčených kasovních trháků. Kritici (a diváci) často studiu vyčítají, že obsazení černošské herečky jako Malé mořské víly, nebo páru stejného pohlaví do Světlušky, není to, co od filmů očekávají. Jiní to naopak chválí jako progresivní a uvědomělé. Trh jako celek (tedy zájem lidí a peníze utracené u pokladen kin) však mluví jasnou řečí. Get Woke, Go Broke.

 

Pod čarou

Jedno ze zaměstnání, které nástup technologií ani umělé inteligence zatím v praxi nenahradil, jsou prodavači v supermarketech. Ano, objevují se pokusy o zavedení samoobslužných pokladen, ve kterých se prodavači stáváme my sami, když scanujeme čárové kódy, dominantní však zůstává role prodavačů.

 

Ti nejsou vyučení (jako byl například Michal Tučný) a nedělají žádnou smysluplnou práci, protože jejich role se již po dlouhá léta smrskla jen na to, že nad scannerem přendají zboží zprava doleva. Z našeho pohledu jedna z nejnesmyslnějších prací na světě, která již dávno měla být nahrazena technologií. Čárový kód je sice geniální vynález, ale přeci jen je to nápad přes 70 let starý a říká si o inovaci.

 

Řada odborníků očekává, že novou dimenzí nakupování se stanou 2D QR kódy a v následujících letech zaznamenají masivní nástup. Obchodníkům i zákazníkům mají přinést řadu vylepšení (recepty, údaje o tom kdy a kde zákazník nakupoval, nové úrovně loajality programů...). My si to nemyslíme. Pořád to někdo bude brát do ruky 
a scannovat. Dokud miliony obchodů na světě neuvolní ruce desítkám milionům „přendavačů” zboží a nevytvoří pro ně smysluplnější práci, k žádné disrupci v této oblasti nedojde.

Odebírejte naše další newslettery

 

Nechcete už odebírat naše e-maily? Odhlaste se zde.